از تخصیص یک میلیون تن نهاده به دامداران و عشایر تا حمایت از طرح‌های زیست فناوری

از تخصیص یک میلیون تن نهاده به دامداران و عشایر تا حمایت از طرح‌های زیست فناوری

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ماه‌های اخیر بیش از یک میلیون تُن نهاده به شکل تجمیع خوراک دام در اختیار دامداران روستایی و عشایر قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نقل از ایسنا، حسین دماوندی‌نژاد در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در بیرجند گفت: خشکسالی‌های اخیر در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بود.

وی افزود: با شروع دولت سیزدهم و شکل گیری مدیریت جدید در جهادکشاورزی یکی از اصلی ترین موضوعاتی که وزیر جهادکشاورزی برای آن برنامه ریزی کرد رسیدگی به امور مربوط به دامداران و عشایر مناطقی است که خشکسالی در آن‌ها با درجه و شدت بیشتری وجود داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: این مسئله منجر به این شد که در ۲ ماه و نیم گذشته فراتر از یک میلیون تُن نهاده به شکل نهاده جو، ذرت، کنجاله سویا و سبوس به شکل تجمیع خوراک دام در اختیار دامداران روستایی و عشایر در هر استان قرار داده شد.

وی با بیان اینکه بخشی از نیاز دامداران و عشایر از طریق این جیره‌های متراکم برطرف شده تا با عبور از خشکسالی شرایط بهتر شود، افزود: متناسب با تامین نهاده‌ها برنامه‌های وسیعی را در سطح کشور در حال اجرا داریم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: شرایط اقلیمی در سال گذشته شرایط مناسبی بود و همین امر باعث شد دامدار روستایی و عشایر جمعیت دام خود را افزایش دهد و دام سبک در سال ۹۹ و ابتدای ۱۴۰۰ چیزی حدود ۹ میلیون راس افزایش پیدا کرد؛ سال ۱۴۰۰ که درگیر خشکسالی شدیم، این دام مازاد شرایط ویژه ای را برای کشور به وجود آورد  همین باعث شد در گام اول برای صادرات ۳۰۰ هزار راس دام سبک و ۵۰ هزار راس گوساله نر پروار برنامه ریزی صادرات انجام شود.

دماوندی نژاد بیان کرد: خرید دام سبک و سنگین روستاییان و عشایر به شرکت پشتیبانی امور دام کشور ابلاغ شده است و اکنون بر اساس دستورالعمل‌ها خرید دام سنگین با قیمت ۵۹ هزار تومان و دام سبک با قیمت ۶۲ هزار تومان  در حال انجام است.

دماوندی نژاد از حمایت قاطع دولت از محصولات زیست فناوری کشاورزی و تحقیقاتی گفت و یادآور شد: سازمان “تات” که عمده فعالیت‌های پژوهشی بخش کشاورزی جهاد را عهده دار است برنامه‌های وسیعی را در این زمینه تعریف و به ویژه در مباحث دانش بنیان فعالیت‌هایی در حال اجرا دارد که دارای اعتبارات ویژه‌ای است.

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=774