سهمیه نهاده‌های دامی بر اساس دام تولیدی استانی تخصیص می‌یابد

سهمیه نهاده‌های دامی بر اساس دام تولیدی استانی تخصیص می‌یابد

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سهمیه نهاده‌های دامی بر اساس دام تولیدی استانی تخصیص می‌یابد، گفت: سهمیه نهاده‌های دامی برای دامداری روستایی و عشایری تدارک دیده‌ شده است و این حجم در کشور به‌ ویژه در سال ۱۴۰۰ بی‌سابقه بوده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نقل ازخبرگزاری ایسنا، حسین دماوندی‌نژاد امروز در حاشیه برگزاری آئین افتتاح پروژه‌های عمرانی حوزه جهاد کشاورزی شهرستان قوچان با اشاره به تامین نهاده‌های دامی در کشور عنوان کرد: طرح تامین نهاده‌ها به‌ صورت سراسری در وزارتخانه برنامه‌ریزی و سهمیه هر استان همانجا مشخصا تعیین می‌شود. این نهاده‌ها بر اساس دامی که در استان‌ها در حال تولید است، به هر استان تخصیص داده و به آن استان ارسال می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار تن جو و ۳۰۰ هزار تن ذرت و همچنین ۶۰ هزار تن کنجاله سویا و حدود ۶۰ هزار تن سبوس که مجموع مواد تولیدکننده نهاده‌های دامی را تشکیل می‌دهد، برای دامداری روستایی و عشایری استان تدارک دیده‌ شده است. این حجم از مواد تولیدکننده نهاده در کشور به‌ ویژه در سال ۱۴۰۰ بی‌سابقه است و خوشبختانه این روند ادامه خواهد داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: پیام من به تولیدکنندگان این است که با انگیزه و قدرت به تولید ادامه دهند. دولت نیز همه تلاشش را جهت تخصیص ارز ترجیحی برای تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداران به کار می‌گیرد.

وی با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته از واحدهای تولید گوشت استان از روند رو به رشد آن خبر داد و گفت: طی سال گذشته ۸۹۰ هزار تن تولید گوشت داشتیم که این میزان در سال جاری به یک‌ میلیون تن می‌رسد. همچنین تولید گوشت مرغ به ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تن و تولید شیر هم به فراتر از ۱۰ میلیون تن خواهد رسید.

دماوندی‌نژاد با بیان اینکه مجموعه‌های تولیدی لبنی با ارزش‌ترین و حساس‌ترین محصول این حوزه را به کالایی با ارزش ماندگاری و قابل‌ استفاده در صنایع بالادست تبدیل می‌کنند، گفت: خراسان رضوی در مقطعی به‌ شدت با افزایش شیر مواجه بود اما نبود صنایع بالادست و عدم سرمایه‌گذاری منجر به این می‌شد که تولید از دست برود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در مدلی که من به‌ عنوان مسئول امور دام کشور در نظر دارم پیاده کنم، در آینده در صنعت گاو شیری موقعیت‌های موجود را به‌ جز خراسان‌های رضوی و شمالی از دست می‌دهیم. بنابراین لاجرم بخش عمده‌ای از شیر و گوشت و محصولات لبنی از این استان‌ها به بازارهای هدف و نقاط مرکزی کشور حمل خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم از امکانات موجود در فرامرز برای کشت فراسرزمینی و از امکانات موجود جهت تولید شیر، گوشت و لبنیات بهره بگیریم و تولید مناسب، باکیفیت و ارزان‌قیمت را به نقاط جغرافیایی و بازارهای هدف هدایت کنیم چون این عرصه وسیع و سرمایه‌بر است و حتما باید زمین برای کشت و اقلیم و آب مناسب موجود باشد تا تولیدات را روانه بازار کنیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید شیر در استان تهران بخش زیادی از قابلیت خود را به دلیل گرانی زمین و کمبود آب از دست‌ داده، بیان کرد: تولید در آن نقطه بسیار گران‌تر از این منطقه است. پس سرنوشت صنعت گاو شیری با برنامه‌ریزی و توسعه قطعا به این منطقه منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در صنعت طیور با توجه به امکانات جدید تکنولوژیکی مناطق نزدیک به حاشیه جنوبی برای پرورش مرغ مناسب‌تر است؛ در حالی‌ که در سال‌های گذشته اصلا چنین شرایطی وجود نداشت.

دماوندی‌نژاد با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع پرورشی عمدتا در نقاطی که نهاده سهل‌الوصول فراهم است، شکل می‌گیرد، عنوان کرد: این امر به این دلیل است که حجم انتقال نهاده در مقابل حجم انتقال محصول به نفع انتقال محصول است.

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=881