برآورد تولید ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور/ رشد عمودی تولید دام در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی است

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور، تولید سالانه گوشت دام سبک و سنگین را حدود ۹۰۰ هزار تن برآورد کرد و گفت: ارتقای تولید در ازای یک راس دام مولد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و این مرکز قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباس اکبری شریف در گفت و گو با خبرنگار م، جمعیت دام سبک کشور از گونه گوسفند و بز را ۶۴ میلیون راس و جمعیت دام سنگین را ۷.۵ میلیون راس شامل گاو و گوساله عنوان کرد.

وی اظهار داشت: ۴۳ درصد از تولید گوشت قرمز کشور از محل دام سبک گوسفند و بز صورت می‌گیرد.

اکبری شریف با بیان این که معمولا وزن زمان کشتار دام سبک بین ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم است، تصریح کرد: سالانه تقریبا ۳۷۰ هزار تن گوشت قرمز از محل دام سبک کشور تولید می‌شود.

وی اذعان داشت: از ۷.۵ میلیون راس دام سنگین شامل گاو و گوساله، سالانه نزدیک به ۵۳۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور گفت: از مجموع این دام‌های سنگین کشور ۱.۷ میلیون راس گاو اصیل شامل هلشتاین، سمینتال، جرزی و مونت بیلیارد و حدود ۳.۹ میلیون راس گاو آمیخته و الباقی دام بومی گاومیش و شتر است.

وی افزود: بیشترین گوشت قرمز از محل دام سنگین از گاو آمیخته تولید می‌شود، زیرا هم سرعت رشد بیشتری دارند و هم از جمعیت قابل توجهی برخوردارند و از این رو تولید گوشت آنان در واحدهای غیرصنعتی مقرون به صرفه است.

اکبری‌شریف اصلاح نژاد دام‌ها را اقدامی در راستای ارتقای تولید در دام‌های سبک عنوان کرد و بیان داشت: از طریق تثبیت ژن‌های دوقلوزایی، کاهش دنبه و القای تولید مثل غیرفصلی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: در روشی موسوم به “ترمینال کراس” با آمیختگی یک گوسفند ماده با قابلیت دوقلوزایی و تولید مثل غیرفصلی با یک نژاد گوشتی، بره‌های متولد شده از قابلیت رشد نسبت به والدین خواهند بود.

اکبری شریف گفت: در راستای اقتصادی کردن صنعت پرورش گوسفندداری، درصدد توسعه دام‌های سبک دو منظوره (گوشتی- شیری) مبتنی بر نژادهای بومی و وارداتی هستیم، زیرا تولید شیر مزیت‌دار در دام سبک موجب افزایش درآمد دامداران در گونه دام‌های سبک می‌شود.

وی درباره پروژه مربوط به دام سنگین کشور نیز اظهار داشت: ۲۰ درصد از گاوهای شیری کشور در واحدهای صنعتی و غیرصنعتی که در دوره آخر تولید می‌باشند را با اسپرم (مواد ژنی) یا دام‌های نژاد گوشتی دنیا آمیخته کرده‌ایم و گوساله‌هایی که از آنها متولد می‌شوند، دارای سرعت رشد و کیفیت گوشت بهتری هستند.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور افزود: امسال یکی از نژادهای گوشتی بومی به نام گاو سیستانی شناسایی شده تا مواد ژنی این گونه بومی نیز در پروژه “ترمینال کراس” مورد استفاده قرار گیرد .

وی تصریح کرد: این کار توسط یک شرکت دانش‌بنیان در مزرعه‌ای آغاز شده و امسال ماده ژنی را به طور وسیع میان گله‌داران تحت پوشش قرار گرفته و باید ببینیم نتایج این پروژه چگونه است و براساس رکوردی که بدست می‌آید برای سال آینده عمل کنیم.

اکبری شریف، توسعه گاوهای دومنظوره مانند سمینتال را یکی دیگر از راه‌های افزایش تولید گوشت قرمز در دام سنگین نام برد.

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=16079