توافق برای ورود ایران به توزیع غلات روسیه و اوکراین/ صادرات ۵ هزار راس دام در نخستین محموله/ کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی مصرف مرغ

توافق برای ورود ایران به توزیع غلات روسیه و اوکراین/ صادرات ۵ هزار راس دام در نخستین محموله/ کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی مصرف مرغ

معاون امور دامی وزارت کشاورزی اظهار داشت: بنا به توافق های صورت گرفته قرار است ایران به هاب منطقه در خصوص توزیع نهاده از اوکراین و روسیه شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نقل از ایلنا، حسین دماوندی نژاد معاون امور دامی وزارت کشاورزی در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور با بیان اینکه بنا به توافق‌های صورت گرفته قرار است ایران به هاب منطقه در خصوص توزیع نهاده از اوکراین و روسیه شود، گفت: تلاش داریم که بازارها صادراتی خود را توسعه بدهیم و کشورهای اوراسیا و اروپا به عنوان کشورهای هدف صادراتی شوند.

معاون وزیر کشاورزی در پاسخ به پرسش که ترکیه توانست هاب توزیع غلات و نهاده اوکراین را برعهده بگیرد، گفت: مذاکرات صورت گرفته شرایط را برای واگذاری این مهم به ایران فراهم کرده و ترکیه در بخش گندم است و در خصوص نهاده‌های دامی ورود کرده‌ایم و توافق بین دولت‌ها صورت گرفته و در آینده این مهم عملیاتی خواهد شد.

وی قیمت 65 هزار تومانی مرغ را تکذیب کرد و افزود: شاید برخی واحدهای صنفی اقدام به گران فروشی می‌کنند ما ذخایر بی نظیری در حوزه مرغ گوشتی داریم و به تمام سازمان های جهاد کشاورزی استان ابلاغ کردیم قیمت مرغ زنده کیلویی 42 هزار تومان است از این رو نباید قیمت مرغ بیشتر از نرخ مصوب باشد.

دماوندی نژاد در پاسخ به پرسش، سقف صادرات دام چقدر است، گفت: سقف صادرات دام مشخص شده است و تحت کنترل صورت می‌گیرد به گونه‌ای که نظم بازار را بر هم نزند. شیوه نامه صادرات دام ابلاغ شده است و قرنطینه که سپری شود اولین محموله 5 هزار راسی صادر شود.

وی در پاسخ به پرسشی که برخی واحدهای تولیدکننده خرد مرغ نمی‌توانند به روند تولید ادامه بدهند آیا وزارتخانه برنامه‌ای برای زنجیر کردن این واحدهای تولیدی دارد، افزود: وزارت کشاورزی وظیفه زنجیره کردن واحدهای کوچک را ندارد و باید خود زنجیره‌هایی که در کشور وجود دارد را شناسایی کنند و زنجیره‌ها آمادگی دارند وصل شوند و این اتفاق در شرف انجام شدن است.

وی با بیان اینکه صادرات بی رویه نظم بازار را بر هم می زند، گفت: صادرات با برنامه هم می‌تواند به کشور سرمایه وارد و نیاز کشور را در زمینه مرغ، تخم مرغ، گوشت و شیر خام تامین کند.

معاون امور دامی وزارت کشاورزی ادامه داد: زنجیره‌های تولید گوشت مرغ با عنایت به اینکه تعداد جوجه‌ریزی در طول سال به 6.5 دوره می‌رسد و می‌تواند هزینه‌ها را در حلقه‌ها کاهش بدهند اقدام به صادرات می‌کنند. در ترکیه دامپینگ قیمت صورت گرفت و ما تلاش داریم این شرایط را مدیریت کنیم و مرغ ما به کشورهای هدف صادر شود.

دماوندی نژاد ادامه داد: هفته اخیر شهریور جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارتخانه برنامه جایگزین خوراک دام داخلی را دنبال ‌می‌کند آیا این تولیدات کیفیت لازم را دارند؟ افزود: تکنولوژی که در تولید خوراک دام داریم بی‌نظیر است اما در مدل ارز ترجیحی امکان صادرات خوراک برای این تولیدکنندگان ایجاد نمی‌شد بنابراین ما مانع می‌شدیم اما در شرایط جدید و با نرخ نیمایی شرایط فراهم است. تولیدکنندگان بالایی 24 میلیون تن ظرفیت تولید دارند 23 میلیون نیاز داریم و بقیه آن را می‌توان صادر کرد.

وی با اشاره به کاهش جوجه ریزی در کشور گفت:  تقاضا برای خرید کاهش پیدا کرده لذا گله‌های مادر را حفظ کردیم و تخم مرغ‌های نطفه‌دار را در سردخانه قرار می‌دهیم و با این اتفاق قیمت جوجه اصلاح شد و از هفته گذشته تمام تولید به دستگاه ستر و تبدیل به جوجه می شود.

دماوندی نژاد در پایان از کاهش 30 تا 50 درصدی مصرف مرغ خبر داد و افزود: مصرف کاهش پیدا کرد و با تخصیص کالا برگ که شامل محصولات پروتئینی و لبنی است تقاضا برخواهد گشت و تولید به بازار هدایت خواهد شد.

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=15886