حال و روز دامداران و عشایر استان یزد “ناخوش”است

حال و روز دامداران و عشایر استان یزد “ناخوش” است

سلیم مدیر کل پشتیبانی امور دام استان یزد گفت: دامداران و عشایر در حال حاضر گذارندن شرایط سختی در زمینه پرورش دام سبک هستند.

به گزارش روابط عمومی شرکت پشیبانی امور دام کشور، نادر سلیم، در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به نابودی مراتع عشایر به علت ایجاد معادن، شهرک ها، جاده ها، راه ها و… اظهار داشت: صنعت دام سبک استان یزد هم راستا با کشور در وضعیت بدی قرار دارد که در این میان عشایر به علت نابودی مراتع شرایط سخت تری دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته با همراهی سازمان جهاد کشاورزی برای دو ماه نهاده دولتی ارزان قیمت به مقدار زیاد برای عشایر استان تامین تا مجبور به فروش دام خود نشوند و خوشبختانه این موضوع باعث شد عشایر استان دوران سخت تابستان سال گذشته را پشت سر بگذارند و دام های آنها پرواری شده و خود قادر به فروش آن باشند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان یزد در مورد برنامه این شرکت برای حمایت از عشایر استان در سال جاری نیز تصریح کرد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در سال جاری تنها مجاز به خرید میش حذفی عشایر هستیم که تاکنون موردی وجود نداشته است.

سلیم با تاکید بر اینکه شرایط و وضعیت عشایر و دامداران را به کشور اعلام کرده ایم ابراز داشت: ستاد تنظیم بازار کشور محدودیت هایی در زمینه جنس و وزن خرید دام تصویب کرده است که همگی مجاز به رعایت آن هستند که علت آن عدم کاهش کیفیت گوشت خریداری شده و عدم ایجاد نارضایتی در بین مردم است چرا که اگر دام تحت شرایطی غیر از این خریداری شود در مراحل انجماد و نگهداری کیفیت آن کاهش یافته و همین موضوع باعث نارضایتی مردم خواهد شد.

وی عنوان داشت: عشایر به این علت که قادر به استفاده از کنسانتره در نهاده های خود  نیستند فشار بیشتری را تحمل می کنند که لازم است در این زمینه دولت به کمک سازمان امور عشایر آمده و حمایت های خود را از عشایر بیشتر کند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان یزد با اشاره به اینکه این شرکت در راستای رسالت ذاتی خود به منظور حمایت از صنعت دامپروری استان نهایت سعی و تلاش خود را به کار گرفته است اظهار داشت: از ابتدای سال 1400 تاکنون بیش از 216 هزار تن ذرت ، جو و کنجاله سویا  در بین دامداران استان توزیع که نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش100 درصدی داشته است.

سلیم بیان داشت: در سال گذشته هممچنین طرح خرید دام سنگین از پرورش دهندگان  در قالب طرح حمایتی  اجرا که طی آن تعداد 3هزار و550  راس گوساله نر پرواری از دامداران بصورت زنده و با قیمت های مصوب خریداری و ذخیره سازی شد و در راستای همین حمایت ها مقدار 5هزار و900 تن کنسانتره دامی در قبال تحویل دام زنده به دامداران اختصاص یافت که تمام این اقدامات در راستای حمایت از صنعت دام کشور و تامین امنیت غذایی کشور بوده است.

وی با ذکر اینکه در سال جاری استان یزد به عنوان اولین استان در زمینه خرید گوساله نر پرواری فعالیت خود را آغاز کرد گفت: تاکنون بالغ بر2هزار و100راس با توجه به قیمت های اعلامی خریداری و بسته بندی و ذخیره سازی شد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان یزد در ادامه یکی دیگر از برنامه های حمایتی اجرا شده از سوی دولت را طرح خرید دام سبک ذکر و با اشاره به آغاز اجرای طرح از اول مرداد در سطح استان گفت: تاکنون بیش از9هزارو700راس بره نر پرواری خریداری شده و این طرح بدون محدودیت زمانی تا زمانی که متقاضی وجود داشته باشد ادامه دارد.

سلیم در بخش پایانی  صحبت های خود با بیان اینکه در یک سال گذشته بیش از 433تن گوشت منجمد گوساله، بیش از 114تن گوشت منجمد گوسفندی و 1هزار و 934تن گوشت مرغ منجمد به مناسبت های مختلف و در راستای تنظیم بازار محصولات پروتئینی در سطح استان توزیع شده اظهار داشت: با توجه به اینکه اداره کل پشتیبانی امور دام استان یزد به عنوان گمرک ترخیص محمولات پروتئینی در کشور می باشد از ابتدای سال گذشته تاکنون مقدار 9هزار و 22 تن گوشت قرمز وارداتی و مقدار 6هزار و317 تن مرغ وارداتی را ترخیص و بر اساس سهمیه های استانی به سایر استانهای کشور ارسال نموده است .

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=15882