اقدامات 6 ماهه شرکت پشتیبانی امور دام در تأمین و توزیع نهاده های دامی و تنظیم بازار محمولات پروتئینی

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ضمن معرفی رویکردهای جدید شرکت مذکور در مدیریت بازار مرغ، کمک به تعدیل آسیب های سه سال اخیر نظام بهره برداری دام کشور؛ تامین گوشت قرمز منجمد و تأمین نهاده‌های دامی، از انجام  برنامه‌ریزی لازم با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و گسترش و بازیابی جمعیت دامی کشور خبر داد.

*تأمین نهاده های دامی در راستای حمایت از تولیدکنندگان و بازیابی جمعیت دامی کشور:

دکتر حسین شیرزاد مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور ابراز نمود: در پنج ماه گذشته 18 فروند کشتی حامل محموله های وارداتی شرکت با وزن تقریبی بیش از یک میلیون تن در بندر امام خمینی(ره) و بندر چابهار تخلیه شده است که عملیات حمل 983 هزار تن از محمولات مذکور پس از ترخیص، به نمایندگی های استانی شرکت انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر 3 فروند کشتی حامل نهاده کنجاله سویا با وزن تقریبی 195 هزار تن، یک فروند کشتی ذرت به میزان بیش از 66 هزار تن در لنگرگاه بندر امام خمینی(ره) و یک فروند کشتی به میزان حدود 72 هزار تن در بندر چابهار موجود می باشد که به محض تأمین ارز مورد نیاز، مراحل ترخیص، پهلو دهی و حمل آن ها به مقاصد تعیین عملیاتی خواهد شد.

شیرزاد با تأکید بر این‌که خرید نهاده‌های این شرکت به‌طور مستمر ادامه دارد گفت: در ادامه خریدهای گسترده شرکت پشتیبانی امور دام کشور، این شرکت نسبت به خرید ۴ فروند کشتی کنجاله سویا اقدام کرده است و خوشبختانه با توجه به حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و اتخاذ تصمیمات راهبردی و تلاش‌های مضاعف شرکت، موجودی فعلی و خریدهای صورت گرفته، در ماه مبارک رمضان و ایام عید کمبودی درزمینه تأمین احتیاجات تولیدکنندگان داخلی و نیز تأمین ذخایر راهبردی نخواهد بود.

مدیر عامل پشتیبانی امور دام کشور در تشریح خط مشی جدید این شرکت و رویکرد حمایتی آن گفت: کمک به بازسازی جمعیت دامی، تهیه علوفه دام خَشَبی مُکفی پس از کاهش بی سابقه کمیت علوفه، تعدیل پیامدهای ناشی از کشتار دام مولد در سالیان اخیر و کمک به تولیدکنندگان دام و طیور در کاهش صعوبت ناشی از خشکسالی ادواری کشور، از دلایل اجرای بسته کمک های ویژه حمایتی شرکت پشتیبانی امور دام کشور است.

در واقع برای نخستین بار برای مصلحت کشور در زمینه کمک به بازسازی جمعیت دام کشور در فقدان علوفه خشبی مکفی، پس از کاهش بی سابقه کمیت علوفه مرتعی،کشتارگله دام مولد و بروز خشکسالی دوسال اخیر و صعوبت ناشی از افزایش قیمت نهاده های دام و طیور، شرکت تصمیم گرفت از مهرماه 1402 نهاده های دامی را به صورت مدت دار با چک و سفته عرضه کند. با وجود قلت منابع سرمایه ای، علیرغم ضوابط و مقررات سخت، این سیاست منجر به امید آفرینی در جامعه دامداران کشور، نگهداشت دام، دیر کشتارگیری و گوشت گیری دام و جلوگیری از زود کشتاری دام مولد را بدنبال خویش آورده است. هیأت مدیره در راستای رسالت شرکت در حمایت ، صیانت و پشتیبانی از تولید داخلی افزایش تولید پایدار گوشت مرغ این مسئولیت را بعهده گرفت.

وی افزود: در تحویل نهاده های دامی به صورت نقدی و مدت دار با پذیرش ریسک حداکثری از طرف شرکت پشتیبانی امور دام، از مهر ماه سال جاری تاکنون بیش از 653 هزار تن جو و بیش از 841 هزار تن ذرت و بیش از 491 هزار تن کنجاله سویا بین دامداران و مرغداران توزیع شده است. در مجموع طی 5 ماه گذشته بیش از یک میلیون و 985 هزار تن نهاده بین جامعه تولیدکنندگان کشور توزیع شده است که طی سالهای گذشته یک رکورد بی سابقه محسوب می شود.

شیرزاد با اشاره به کمبود منابع سرمایه ای و سیطره نظام دیوان سالاری سنتی و لزوم حرکت به سمت و سوی یک حاکمیت شرکتی انعطاف پذیر، در بطن مناسبات تجاری و حمایتی شرکت پشتیبانی امور دام کشور، بیان کرد: سازو کارهای قراردادهای کنونی به تسهیم ریسک، رضامندی بیشتر جامعه هدف مرغداران، تعامل سازنده و پایدار با تشکل ها و تشویق تولیدکنندگان به حفظ واحدهای تولیدی در مزارع انجامیده، چنانکه هم اکنون بیش از یک میلیون و 985 هزار تن نهاده مدت دار در بازارگاه عرضه شده و این یک جریان کالایی پایدار و مستمر است.

وی اجرای طرح تحویل نهاده مدت دار را امیدی تازه در جامعه نظام دامپروری و مرغداری کشور دانست و افزود: نتایج زودرس این طرح با دیرکشتاری و نگهداشت ذخایر گوشت نمایان شده است.

*تحقق 70 درصدی تفاهم نامه های واردات دام زنده و گوشت قرمز با بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار محمولات پروتئینی کشور، این شرکت تاکنون 139فقره تفاهم‌نامه سه‌گانه با شرکت‌های واردکننده با محوریت واردات گوشت گرم (گوسفندی و گوساله) و دام زنده منعقد کرده است که تاکنون قریب به ۷۰ درصد از محموله‌های موردنظر با دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور شده و مابقی نیز در حال انجام است.

*پایش مستمر کیفیت کالا و نهاده در کلیه استان های کشور

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با تأکید بر نظارت بر کیفیت ذخایر و محموله‌های وارداتی نهاده‌های دامی بیان کرد: اداره کل کنترل کیفی این شرکت در راستای پایش مستمر کیفیت محموله‌ها، مطابق با شاخص‌های تعیین‌شده از ابتدای آبان ماه سال ۱۴۰۲، ضمن بازنگری در دستورالعمل‌های نمونه‌برداری از نهاده‌های دامی، نگهداری نهاده‌های دام و طیور، نگهداری جو و ذرت در سیلو، چیدمان کالا در سردخانه‌ها و … از ابتدای آبان ماه مجموعاً ۱۳۷۷۰ بازدید نظارتی بهداشتی و ۲۲۹۵ بازدید توسط مسئولین کنترل کیفی استانی از سردخانه‌ها، انبارها و سیلوهای سراسر کشور انجام داده است.

وی توضیح داد: محموله ها از زمان بارگیری از مبادی ورودی تحت نظارت مسئول فنی بهداشتی به عنوان نماینده سازمان دامپزشکی مورد بازرسی و پایش دقیق سازمان حفظ نباتات و ارزیابی سازمان استانداردکشور قرار می گیرند و پس از تایید کیفیت، از انبارها و سردخانه ها خارج می شوند. این محموله ها در زمان ورود به انبارها نیز مجددا توسط مسئول فنی بهداشتی مجموعه مورد بررسی قرار گرفته و پس از حصول اطمینان از کیفیت محموله بر اساس مفاد دستورالعمل‌های ابلاغی ذخیره‌سازی می‌شود.

دکتر حسین شیرزاد ادامه داد: محموله‌ها در دوره نگهداری نیز به‌طور روزانه توسط مسئول فنی بهداشتی انبار یا سردخانه و به‌طور هفتگی توسط مسئول کنترل کیفی استان به‌عنوان ناظر عالی مورد بازدید قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده هرگونه مشکل مراتب به ادارات ذی‌ربط جهت هماهنگی و انجام اقدامات پیشگیرانه منعکس خواهد شد.

*نگاه حاکمیتی شرکت پشتیبانی امور دام کشور در پایداری تولید و بازار صنعت مرغ

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام بابیان این‌که گام‌های پایداری صنعت مرغ کشور از نگاه حاکمیتی شرکت پشتیبانی امور دام خرید مازاد تولید، قراردادهای خرید آتی و تقویت و تشویق صادرات هستند توضیح داد: نخستین گام، خرید مرغ تولیدی مازاد و جمع‌آوری بیش‌بودها از بازار است که دستورالعمل آن صادر و به استان‌ها ابلاغ ‌شده و بر اساس آن، تاکنون بیش از هشت هزار تن مرغِ مازاد خریداری و از استان‌ها جمع‌آوری گردیده است.

وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام کشور در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی با توجه به روند افزایش تولید جوجه ریزی و امکان کاهش قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در دو مقطع مبادرت به خرید از محل مازاد تولید داخل کرده است که در مقطع اول حدود ۸ هزار تن و در مقطع دوم نیز بیش از12 هزار تن خرید تنظیم بازاری برای تأمین ذخایر از محل تولید داخلی انجام‌شده است و با تمهیداتی که در وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور اندیشیده شده هیچ نگرانی درزمینه تأمین، عرضه و توزیع مرغ در ماه مبارک رمضان و ایام عید وجود ندارد.این مقام مسئول گفت: خریدهای صورت گرفته توسط شرکت پشتیبانی امور دام از مرغداران مستقل، زنجیره ‌های تولید، اتحادیه‌های تحت نظارت سازمان تعاون روستایی و تحت پوشش اتاق تعاون و تشکل‌های تولیدی است .

*قراردادهای خرید آتی؛ نسل جدید قراردادها

وی گام دوم پایداری صنعت مرغ را توسعه “قراردادهای خرید آتی” اعلام کرد و آن را جهشی بزرگ در تعامل شرکت با زنجیره‌های بزرگ در باز‌سازی صنعت مرغ کشور دانست.

 به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام رویکرد این قراردادها تأمین بهنگام نهاده، تضمین خرید مرغ و تشویق مرغداران به تهاتر توأمان نهاده با مرغ به‌صورت مرحله‌ای با ریسک کم برای تولیدکننده و ریسک حداکثری برای شرکت است. محتوای این قراردادها ناظر بر استمرار در تولید جوجه یک‌روزه بوده، به‌طوری‌که روند جوجه ریزی در ابتدای سال دچار نقصان و کاهش نشود و مرغدار با ایمنی و آسودگی بیشتری به تولید مرغ بپردازد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام توضیح داد: در نسل جدید قراردادها هم تضمین خرید مرغ و هم تأمین و لجستیک بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام کشور بوده که به مدیران استانی برای اجرا ابلاغ ‌شده است. ۱.۵ همت اعتبار برای خرید این مقدار مرغ در طرح خرید آتی در نظر گرفته‌شده است .

شیرزاد ادامه داد: هدف از انعقاد این قراردادها تأمین پایدار و مستمر نهاده‌ها، تضمین مرغ‌های تولیدی توسط مرغداران به قیمت منصفانه و عادلانه و جلوگیری از ریزش قیمت مرغ و پیش‌تولید مرغ است.

وی اظهار کرد: در این شیوه خرید، صد درصد نهاده در یک دوره ۴۵ روزه به‌صورت نقدی و کالایی تحویل مرغداران می‌شود و اگر مرغداران به جوجه ریزی مکفی در ابتدای اسفند و تحویل در ۱۵ فروردین اقدام کنند؛ به‌عنوان مشوق زمانی مشمول دریافت صددرصدی نهاده خواهند شد.

شیرزاد سومین گام را تقویت و تشویق صادرات به‌ویژه مرغ آرین اعلام کرد و اطمینان داد که این سه اقدام پایداری صنعت مرغ را در آینده تضمین می‌کند.

*خرید مرغ مازاد از 14 استان

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: تاکنون از ۱۴ استان مرغ مازاد بر نیاز بازار خریداری‌شده است. استان‌های مازندران، اصفهان و البرز با توجه به آمار میزان تناژ خریداری‌شده به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم هستند. این خریدها از طریق دستورالعمل‌های شرکت پشتیبانی امور دام کشور به ادارات کل پشتیبانی امور دام استان‌ها ابلاغ و به جامعه هدف اطلاع‌رسانی شده و کلیه خریدها با انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان اجرایی شده است.

شیرزاد افزود: با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده بین شرکت پشتیبانی امور دام کشور و بخش خصوصی روزانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تن محموله گوشت مرغ گرم از استان‌های هم‌جوار شامل مازندران،‌گیلان، گلستان، سمنان، زنجان، قزوین و البرز وارد استان تهران می‌شود که  از این میان به ترتیب استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به‌عنوان استان‌های معین بیشترین سهم تأمین بازار را دارند. در همین راستا ۵۰۰ تا۶۰۰ تن از محموله‌های واردشده به استان تهران در اختیار میدان بهمن به‌عنوان بارانداز و توزیع‌کننده اصلی گوشت مرغ قرار می‌گیرند.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام کشور با تأکید بر اینکه مدیران پشتیبانی امور دام استان‌های تأمین‌کننده گوشت مرغ استان تهران موظف به انجام نظارت عالیه بر ارسال میزان سهمیه تخصیصی روزانه به استان مقصد  هستند افزود :در راستای رصد بهنگام و به‌موقع بازار گوشت مرغ گرم وامداد رسانی در صورت بروز هرگونه مشکل، نماینده شرکت پشتیبانی امور دام کشور در میدان بهمن استقرار داشته و بر روند فعالیت‌ها نظارت می‌کند.

 *دانش‌بنیان‌ها از حمایت ویژه شرکت پشتیبانی امور دام برخوردار می‌شوند

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، رسالت این شرکت را حمایت از تولید نهاده‌ها و فرآورده‌های پروتئینی داخل اعلام کرد و گفت: از برنامه‌های جدید، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید علوفه است که طرح پس‌زمینه شالیزاری به‌عنوان یکی از این پروژه‌ها در حال پیگیری است.

وی بابیان این‌که در رویکرد جدید با سیطره و دمیدن روح حمایتی در سیاست‌ها و برنامه‌های جدید شرکت پشتیبانی امور دام کشور، دانش‌بنیان‌ها هم از حمایت‌های ویژه برخوردار می‌شوند، تأکید کرد: حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای بازدهی بیشتر و تقویت ذخایر ژنتیکی دامی، چندقلوزایی و حاملگی خارج از فصل در دستور کار شرکت پشتیبانی امور دام کشور قرار دارد.

شیرزاد تصریح کرد: محصولات دانش‌بنیان خرید تضمینی می‌شود، شرکت‌هایی که تنوع در خوراک دام و طیور به وجود آورند، تولیدکنندگان نهاده‌های جدید و غیرمتعارف و پسماندمحور البته با بهره‌وری مشابه، در اولویت خرید محموله نهاده قرار می‌گیرند.

به گفته وی، عشایر، دامداران و مرغدارانی که از خوراک آماده تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنند، مشمول حمایت‌های یارانه‌ای و قیمتی شرکت پشتیبانی امور کشور قرار خواهند گرفت.

*فعالیت‌های شرکت پشتیبانی امور دام در مسیر توسعه سیستان و بلوچستان

 شیرزاد به فعال شدن ۲۰ درصد از واحدهای پرواربندی و ۶۰ درصد از کشتارگاه‌های نیمه فعال و غیرفعال در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: واردات ۱۰۰ هزار  رأس دام سنگین از پاکستان به‌منظور پرواربندی و کشتار از برنامه‌های شرکت پشتیبانی امور دام بوده است که تاکنون ۵۰۰۰ رأس پروار و ۹۵ هزار رأس آن در این استان کشتار و به‌صورت وکیوم یا منجمد به سایر استان‌ها صادرشده است.

وی افزود: ازسال ۱۲۰ تن گوشت از ابتدای آبان ماه به استان‌ها با همکاری بخش خصوصی به‌صورت روزانه، فعال شدن واردات دام زنده به‌صورت پیله‌وری با همکاری واردکنندگان محلی، فعال شدن عملیات کشتار گوسفندی و ارسال به  استان‌ها تا سقف ۵ تن باقابلیت افزایش و استمرار، توزیع آزمایشی ۵۰۰ رأس دام با تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی بین خانوارها با همکاری شرکت سهامی پشتیبانی امور دام، استانداری سیستان و بلوچستان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در صورت تأمین حدود ۴ همت اعتبار تا سقف ۱۰۰ هزار رأس برای ۱۲۵۰۰ خانوار قابل‌افزایش است، کمک به سیل زدگان استان مزبور هم از اقدامات انجام شده در همین راستا است. وی در ادامه از عقد ۹ فقره قرارداد خرید گوشت منجمد به‌صورت ۵ تکه به میزان ۱۰۰۰ تن خبر داد .

وی بابیان این‌که شرکت پشتیبانی امور دام با مرکز تحقیقات زابل در خصوص ارائه نهاده و تحویل گوشت به قیمت مصوب همکاری می‌کند گفت: ارائه جیره‌های متفاوت برای پرواربندی نژادها و قابلیت ترویج آن در منطقه، تحویل ۴ هزار تن نهاده در مرحله اول به‌صورت مدت‌دار به عشایر منطقه سیستان و بلوچستان،  تحویل نهاده مدت‌دار ۶ ماهه به کارخانجات خوراک دام جهت تولید کنسانتره پرواربندی در استان از سایر اقدامات این شرکت در سیستان و بلوچستان است.

شیرزاد ادامه داد: همچنین پهلو دهی سه کشتی نهاده در بندر چابهار به‌منظور تسهیل در تأمین بهتر و دسترسی ارزان‌تر تولیدکنندگان محلی با قابلیت افزایش تا ۵ کشتی به‌صورت ماهانه، زمینه‌سازی جهت فعال شدن پرواربندی‌های بزرگ و عمده در بندر چابهار، هماهنگی واردات لاشه از پاکستان و ورود به شرکت‌های بسته‌بندی استان جهت وکیوم و انجماد باهدف تأمین نیاز سایر استان‌های کشور  در دستور کار شرکت قرار دارد.

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=17991