دکتر شیرزاد تصریح کرد: ارزیابی شرکت پشتیبانی امور دام بر اساس مداخله هدفمند و اثرگذار در بازار

جلسه بررسی شاخص های اثربخشی بهره‌وری با حضور مدیر عامل، معاونین شرکت و نمایندگان سازمان ملی بهر ه‌وری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پشیبانی امور دام کشور؛ دکترحسین شیرزاد مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام در این جلسه با اشاره به اینکه اساس ارزیابی شرکت پشتیبانی امور دام کشور مداخله هدفمند و اثر‌گذار در بازار نهاده‌ها و فرآورده‌های دامی است، افزود: تامین ذخایر راهبردی کشور هدف غایی این شرکت بوده که این امنیت در دراز‌مدت بواسطه حضور موثر و مداخله هدفمند در نظام بازار محقق می شود.

وی تصریح کرد:در صورت هرگونه کنش و واکنش غیر متعارف در بازار، شرکت پشتیبانی امور دام کشور با مداخله هدفمند نقش خود را  ایفا کرده و  تعادل بخشی و توازن را در نظام بازار ایجاد میکند.

 مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به اهمیت بازدهی و کارایی در چرخه مدیریت بهره‌وری، یادآور شد: ثبات در حفظ جریان کالایی دارای اهمیت بالاتری نسبت به بازدهی ساده شرکتی  است؛ چرا که  گردش مالی ما نه تنها رشد نشان داده بلکه آهنگ حمل کالایی ما نیز شتاب 6 درصدی گرفته است، در حقیقت، فقط حجم خرید و فروش کالاها شاخص درستی برای ارزیابی شرکت نیست آنچه مهم است مداخله به هنگام موثر و هدفمند در نظام بازار است.

دکتر شیرزاد با تاکید بر حد مشخص حوزه مداخله‌گری شرکت پشتیبانی امور دام کشور، اظهار کرد: در بخش نهاده‌ها اگر حضور ما در بازار از 12 درصد بیشتر شود (که در سالهای گذشته این اتفاق رخ داده بود) شرکت دچار زیان انباشته می‌گردد. هر چه مداخله بخش خصوصی بیشتر باشد دولت هزینه کمتر متقبل و بهره وری افزایش پیدا می کند.

وی افزود: از اواخر سال 1402 تاکنون بیش از 29 همت نهاده مدت‌دار بین دامداران، عشایر، مرغداران و صنایع خوراک دام کشور توزیع شده که میزان 14 همت با پیگیری های مستمر در سررسید مقرر وصول و مابقی نیز طی ماه های آتی وصول خواهد شد. این اقدام ارزشمند تأثیر مثبتی بر تداوم تولیدات بخش دام و طیور و علی الخصوص افزایش میزان جوجه ریزی و در نتیجه ثبات بازار مرغ داشته است.

همچنین در برهه زمانی اواخر سال 1402 و اوایل سال 1403 که کاهش شدید قیمت مرغ باعث نارضایتی تولیدکنندگان و مرغداران کشور شده بود، این شرکت با خرید مرغ منجمد و مرغ زنده از تولیدکنندگان و مرغداران، علاوه بر متعادل نگاه داشتن قیمت مرغ در بازار، موجبات افزایش انگیزه تولیدکنندگان و مرغداران و استمرار تولید را فراهم نمود که اثرات مثبت این اقدام با آرامش حاکم بر بازار مرغ و رضایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کاملاً مشهود می‌باشد.

وی افزود: از اواخر سال 1402 تا پایان تیر ماه سال جاری 229 فقره تفاهم‌نامه سه‌جانبه واردات دام زنده و گوشت قرمز بین شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بخش خصوصی با محوریت واردات گوشت گوسفندی و گوساله و دام زنده منعقد گردیده است که تاکنون بخش عمده محموله‌های مورد نظر با رعایت دستورالعمل های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور گردیده است و مابقی نیز در حال انجام است که این حرکت به تثبیت و کاهش قیمت گوشت قرمز، جبران کسری گوشت قرمز و جلوگیری از اخلال در تنظیم بازار گوشت کمک شایانی نموده است، بطوریکه این تفاهم نامه ها عامل واردات مناسب گوشت گرم گردیده و بازار را به تعادل نسبی رسانده و سبب جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها شده است .

وی ادامه داد: بررسی وضعیت کشتی های حامل نهاده های دامی خریداری شده نشان می دهد که مدت زمان انتظار کشتی ها برای پهلوگیری و تخلیه طی سال 1401 و نیمه اول سال 1402 به طور میانگین در حدود حداقل 95 روز و حداکثر 330 روز بوده است که با تمهیدات ، برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته این زمان در نیمه دوم سال 1402 برای تخلیه کشتی ها به طور میانگین به حداقل 26 روز و حداکثر 56 روز تقلیل یافته و در صورت رفع مشکلات ارزی و ریالی و همچنین فراهم شدن زیر ساخت های لازم در بنادر برای پهلوگیری و تخلیه، این زمان بهبود خواهد یافت.

درخصوص خریدهای خارجی شرکت در سالهای 1401 و 1402 نیز، وضعیت حجم و قیمتهای خرید در دو مقطع مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته که علیرغم مضاعف شدن مشکلات اجرایی و معضلات نقدینگی شرکت، تاثیر آن بر مدت ماندگاری و کیفیت کالا و همچنین رعایت صرفه و صلاح دولت در خریدهای انجام شده ملموس و قابل توجه می باشد، بطوریکه با تخلیه و ترخیص به هنگام کالا، از افت کیفیت کالاهای وارداتی به کشور جلوگیری شده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات بی بدلیل و موفقیت آمیز شرکت در سال جاری تهاتر 10 همت بابت بدهی های شرکت با مصوبه هیات محترم وزیران بوده است که با این اقدام اثر گذار، شرکت از یک چالش سنگین خارج شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در پایان گفت: این اقدامات تنها گوشه‌ای از عملکرد شرکت در حدود یکسال گذشته می‌باشد که نتیجه آن آرامش حاکم بر بازار نهاده ها و فرآورده‌های پروتئینی بوده است.

   

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=176682

nec dolor. libero. mi, ipsum felis Praesent quis, massa