رویکرد مؤثر شرکت پشتیبانی امور دام کشور در تنظیم بازار دام و طیور

شرکت پشتیبانی امور دام کشور وظیفه بسیار مهم نظارت بر تأمین، تدارک و توزیع انواع نهاده‌ها و پروتئین مصرفی کشور و انجام واردات و یا خریدهای تضمینی به منظور حمایت از تولیدکنندگان و یا مصرف‌کنندگان را برعهده دارد. این شرکت در دوران مدیریت دکتر حسین شیرزاد که از مهرماه سال گذشته آغاز شده و در طی حدود ۹ ماه گذشته، بالغ بر ۵۴ همت (هزار میلیارد تومان) نهاده مدت‌دار برای کمک به ترمیم ذخایر گوشت و مرغ و آسیبی که نظام بهره‌برداری دام و طیور کشور از اجرای طرح آزادسازی یارانه‌ها دیده بود به تولید کنندگان این بخش پرداخت نموده است.

سازوکارهای قراردادهای کنونی شرکت پشتیبانی امور دام کشور به تسهیم ریسک، رضامندی بیشتر جامعه هدف مرغداران، تعامل سازنده و پایدار با تشکل‌ها و تشویق تولیدکنندگان به حفظ واحدهای تولیدی در مزارع انجامیده و این یک جریان کالایی پایدار و مستمر است. نتایج اجرای طرح تحویل نهاده مدت‌دار با دیر‌کشتاری و نگهداشت ذخایر گوشت در کشور نمایان شده است.

همچنین در دستاورد شایان توجهی دیگر و با بررسی کامل اسناد مالی شرکت، حدود ۲۲ همت از مطالبات شرکت توسط سازمان حسابرسی کل کشور به عنوان طلب شرکت از دولت محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. همچنین در چند ماه گذشته به میزان ۱۰ همت از بدهی‌های شرکت پشتیبانی امور دام کشور به بانک‌ها نیز اخیراً با طلب از دولت مورد تهاتر واقع شد.

شرکت پشتیبانی امور دام کشور در راستای حمایت از تولید پروتئین مصرفی آحاد جامعه در داخل کشور، با استفاده از ابزارهایی مانند مکانیزم تأخیری، استمهال و فروش نسیه انواع نهاده‌ها به دامداران و مرغداران در اقصی نقاط کشور، توانسته است قیمت متوسط نهاده‌های دامی در کشور را حدود 8.5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهد. این در حالی است که قیمت مرغ طی ۸ ماه گذشته از ثبات نسبتاً خوبی برخوردار بوده و به طور میانگین هر کیلو ۷۸ هزار تومان بوده است.

همچنین در هشت ماه گذشته حدود ۵۱ هزار تن مرغ مازاد بر نیاز تولید کنندگان توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور خریداری شده و ۱۲ همت طلب مرغداران با نهاده تهاتر شده است.

در طول دوران مدیریت دکتر شیرزاد بر شرکت پشتیبانی امور دام کشور ذخایر استراتژیک کشور رفع ناترازی شد و برای اولین بار مجموع ذخایر بخش خصوصی و دولتی تا ۶ ماه آینده از وضعیت متعادل و متناسبی برخوردار می‌باشد. همچنین برای نخستین بار ذخایر راهبردی مرغ منجمد به میزان ۳۵ هزار تن از مازاد تولید داخلی تأمین گردید.

در طول دوران مدیریت دکتر شیرزاد استفاده از تمامی ظرفیت‌های بندری کشور شامل ۵ بندر، برای واردات و تأمین نهاده‌های تولید انواع دام و طیور در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد. یکی دیگر از دستاوردهای اخیر این شرکت کاهش معنادار قیمت خرید انواع نهاده‌ها از منابع خارجی بوده است به طوری که متوسط کاهش قیمت خرید نهاده‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور در ۸ ماه گذشته شامل ۴۴ درصد در کنجاله ۹۰ درصد در جو و ۹۲ در ذرت بوده است و این در حالی است که کیفیت این محصولات بالاتر از خریدهای گذشته شرکت می‌باشد.

همچنین به منظور حل مشکلات برجای مانده از مدیریت‌های گذشته، بیش از ۳ میلیون تن نهاده با کیفیت پایین و متوسط موجود در انبارهای شرکت، برای کارخانه‌های خوراک دام که دارای دستگاه اکسترودر بودند ارسال گردید و این نهاده‌ها به چرخه خوراک دام کشور بازگشتند.

تمامی موارد فوق‌الذکر نشان از قدم گذاشتن شرکت پشتیبانی امور دام کشور؛ با مدیریت جهادی دکتر شیرزاد، در مسیر درست حمایت از تولیدکنندگان دام و طیور کشور و عرضه محصولات پروتئینی با قیمت مناسب به مصرف‌کنندگان دارد و چشم‌انداز آینده این مسیر در حداقل 6 ماه آینده نیز کماکان روشن ترسیم می‌گردد .

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=195754