مصرف سرانه گوشت مرغ در کشور ۳۲ کیلو گرم است

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بخش طیور مدل ۳ وجهی برای گوشت مرغ و ۲ وجهی را برای تخم‌مرغ برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با مصرف سرانه گوشت مرغ تا ۳۲ کیلوگرم، فراتر از تقاضا در کل کشور تا پایان سال تولید خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نقل از ایانا، حسین دماوندی نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه با معاونین بهبود تولیدات دامی استان‌های کشور، اظهار کرد: در قرارگاه امنیت غذایی روزانه بخش عمده ای از جلسه به امور دام اختصاص دارد؛ آثار حضور ما در بازار از پیش‌درآمد تولید آغاز و تا عرضه محصول به بازار مشخص است.

وی با اشاره به اینکه موظف به طراحی چند برنامه قوی در حوزه‌های مختلف دام هستیم، افزود: این برنامه باید در بخش طیور، مرکز اصلاح نژاد، پرورش نوغان، زنبورعسل و مباحث مربوط به تغذیه و مهندسی جایگاه دام انجام شود.

دماوندی نژاد با تأکید بر حفظ یکپارچگی و انسجام موجود بین استان‌ها و معاونت امور دام، تصریح کرد: در دو بخش نظام برنامه‌ای و بازار، ۳ ماهه پایانی سال را سیاست‌گذاری می‌کنیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که اولین درخواست این معاونت از وزیر جهاد کشاورزی، اصلاح قیمت در صنعت طیور بوده است، یادآور شد: برای این منظور جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس‌جمهور برای نرخ‌گذاری برگزار شد که در آن نرخ ۳۱ هزار برای مرغ و ۴۳ هزار تومان برای تخم‌مرغ تعیین شد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی مناسب برای مرغ و تخم‌مرغ، بیان کرد: در ارتباط با بخش طیور مدل ۳ وجهی برای گوشت مرغ و ۲ وجهی را برای تخم‌مرغ برنامه‌ریزی کردیم که پاسخ خوبی در این خصوص گرفته‌ایم. بر اساس آخرین نمودار ارائه‌شده، مصرف سرانه گوشت مرغ تا ۳۲ کیلوگرم بوده که ما فراتر از این تقاضا را در کل کشور تا پایان سال تولید خواهیم داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بابیان این که تا پایان سال تولید گوشت مرغ با کمبود مواجه نیست، گفت: میزان تولید مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام از منابع داخلی خریداری می‌شود؛ در این صورت ما واردات مرغ خارجی را کاهش خواهیم داد، بنابراین تولید داخل را به سمت ذخایر استراتژیک هدایت و امنیت غذایی مردم را تأمین می‌کنیم.

دماوندی نژاد درباره وضعیت تخم‌مرغ در کشور گفت: با برنامه تنظیم‌شده با آرامش در این زمینه پیش می‌رویم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت دام سبک در سال گذشته، یادآور شد: پارسال بارندگی خوب بوده و بر اساس واکسیناسیون انجام‌شده سازمان دامپزشکی اعلام کرده که جمعیت دام سبک کشور به ۷۲ تا ۷۳ میلیون رأس رسیده است.

دماوندی‌نژاد درباره صادرات دام سبک و سنگین گفت: برای ۳۰۰ هزار رأس دام سبک مجوز صادر و ۵۰ هزار رأس دام سنگین مجوز صادر شده است.

وی یادآور شد: مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی نیز در این زمینه می‌تواند کمک کند، زیرا لازم است تا هرچه سریع‌تر تعدادی از دام‌ها را برای اصلاح قیمت صادر کنیم تا تمایل دامدار برای فرستادن دام به کشتارگاه کم شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی  از راه‌اندازی شورای هماهنگی امور دام خبر داد و گفت: این شورا در گذشته وجود داشته و معاون وزیر در امور دام به‌عنوان رئیس شورا قرار می‌گیرد و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، رئیس سازمان امور عشایر، رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی، رییس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور و مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان اعضا در این شورا حضور دارند. البته در صورت حضور وزیر جهاد کشاورزی رئیس شورا وی خواهد بود.

دماوندی‌نژاد ادامه داد: این شورا بزرگ‌ترین شورای امور دام است، آن را طراحی می‌کنیم تا بخش‌های مرتبط با امور دام در آن حضورداشته باشند و با هماهنگی امور مختلفی مانند مرتع، تنظیم بازار، خرید و ذخیره‌سازی، امور مرتبط با عشایر و بحث تحقیقاتی در آن مطرح شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تولید مرغ آرین در کشور اشاره کرد و ضمن تأکید بر توجه ویژه‌بر مرغ آرین، تصریح کرد: باید برنامه ریزان ما در این زمینه مانند سایر کشورها از جمله روسیه، چین و هندوستان هوشیاری به خرج دهند.

وی همراهی معاونین بهبود تولیدات دامی در سطح استان‌ها را برای تصاحب درصدی از سهم بازار توسط مرغ آرین را خواستار شد و گفت: این مهم به‌عنوان یک شاخص مطمئن سبب می‌شود تا کسی نتواند کشور را در این زمینه تحریم کند.

دماوندی‌نژاد با اشاره به این که دنیا نیز صنعت طیور خود را رها نمی‌کند، تصریح کرد: حمایت‌هایی برای تولید آرین در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌شده تا مرغ لاین آرین تحت یک کنسرسیوم دارای بخش‌های فعال باشد که بخش کوچکی از آن دولتی خواهد بود.

دماوندی‌نژاد درباره حمایت‌های در نظر گرفته‌شده برای مرغ آرین خاطرنشان کرد: افزایش ۱۲ درصدی قیمت لاشه مرغ آرین در کشتارگاه‌ها، وام یک درصد شش‌ماهه برای گله‌های مادر و اجداد، وام یک درصد دوماهه برای پرورشی، اولویت برای صادرات و تأمین نهاده خارج از نوبت برای تولیدکنندگان مرغ آرین، از حمایت‌های در نظر گرفته‌شده در این حوزه است.

وی با اشاره به استقبال تولیدکنندگان در برخی شهرها برای تولید مرغ آرین، گفت: در برخی از استان‌ها علاقه‌مندی برای تولید مرغ آرین وجود دارد، برنامه‌هایی نیز برای تولید آرین پلاس و آرین دو پلاس شده که طراحی و معرفی می‌شود.

دماوندی‌نژاد با اشاره به اینکه آموزش و ترویج نیز از مباحث به‌شدت فراموش‌شده در حوزه دام است، گفت: کشور ما درگیر خشکسالی است و باید از علوفه کم آب‌بر استفاده شود و ما برای آن در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی خطاب به مدیران استانی، تاکید کرد: باید شبکه مویرگی آموزش و ترویج را در شهرستان‌ها و استان‌ها مجدداً فعال کنید.

دماوندی نژاد درباره فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه نوغانداری، گفت: تولید نوغانداری از ۶ تا ۷ استان به ۱۴ استان رسیده و ۲۵ هزار نفر شاغل در این بخش فعال هستند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشورمان در زمینه نوغانداری رتبه هفتم دنیا را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: مصوبات خوبی برای نوغانداری در بودجه ۱۴۰۱ نیز پیش بینی شده است.

وی با بیان این که استان‌های جنوبی کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان اقلیم بسیار مناسبی برای نوغانداری دارند، تصریح کرد: با توجه به معیشت و درآمد مردم، نوغانداری باید در  خطوط ساحلی افزایش یابد.

دماوندی‌نژاد ادامه داد: نوغانداری می‌تواند به‌عنوان شغل سوم قلمداد شود و به افزایش سطح درآمد روستاییان نوار ساحل جنوبی کمک کند زیرا نهال توت خزان ندارد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره نظام توزیع در کشور گفت: اگر نظام زنجیره‌ها به شکل درست اجرایی شود بهترین مدل برای «پویایی» و «تولید پاسخگو» است.

دماوندی‌نژاد گفت: در گذشته مطالعات تطبیقی درباره زنجیره ارزش طیور با بررسی ۵ کشور دنیا و ۱۰ استان کشور انجام شده که درنهایت ۵ جلد کتاب با عنوان «نظام زنجیره‌ها در فضای کسب‌وکار» تدوین شد.

وی ادامه داد: زمانی که تولیدات ما در زنجیره قرار بگیرد یک تولید با برنامه، پاسخگو و کارآمد خواهیم داشت اما اگر مقدار تولید در خارج از زنجیره انجام شود می‌توان آن را به ابر بهاری تشبیه کرد.

به گفته دماوندی نژاد، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تولیدی مطمئن است که تولیدکننده و برند آن مشخص باشد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید در استان‌ها مدل‌های زنجیره‌ای به‌صورت درست عملیاتی شود. البته خود تشکل‌ها نیز مانند تشکل رفسنجان و سبزوار می‌توانند زنجیره باشند.

وی، تولید شناسنامه‌دار را از مکانیزم های کنترل محصول و تولید آن عنوان کرد و افزود: در زنجیره به‌راحتی می‌توانیم تولید مازاد را تشخیص دهیم و برای آن تصمیم‌گیری کنیم.

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=658