توزیع روزانه ۲ هزار راس گوسفند در تهران/ آغاز تنظیم بازار با گوشت منجمد

توزیع روزانه ۲ هزار راس گوسفند در تهران/ آغاز تنظیم بازار با گوشت منجمد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به نوسانات بازار گوشت روزانه ۲ هزار رأس گوسفند در بازار تهران عرضه می‌شود.

به گزارش روابط شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد امروز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه در جمع خبرنگاران، درباره افزایش قیمت گوشت گوسفندی اعلام کرد: با توجه به نوسانات بازار گوشت در حال حاضر در تهران روزانه یک هزار رأس گوسفند با کمک شرکت پشتیبانی امور دام کشتار و روانه بازار می‌کنیم.

وی ادامه داد: با تصمیم اتخاذ شده امروز، این میزان تا ۲ هزار رأس گوسفند افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امروز ۹۰۰ هزار تن نهاده بخش روستایی و عشایری که تولیدکنندگان دام سبک و سنگین هستند در سامانه بازارگاه بارگذاری شده است، یادآور شد: برای نبود هرگونه دغدغه برای تولید کنندگان در پایان سال، در بخش دام شیری با ظرفیت زیر ۱۰۰ رأس نیز نهاده مورد نیاز تا آخر امسال تأمین‌ خواهد شد.

وی افزود: تا پایان بهمن‌ ماه تلاش می‌کنیم مجموع نهاده‌های این ماه هم بارگذاری شود؛ تمهیدات مربوط به ماه اسفند در حال برنامه‌ریزی است و با توجه به این که تعطیلات عید را در پیش رو داریم برای اردیبهشت ماه سال آینده نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم که در زمان پایان سال و ابتدای سال بعد خللی در تأمین نهاده نداشته باشیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به این که مصوب شده تا تنظیم بازار را با گوشت منجمد شروع کنیم، افزود: ذخایر گوشت منجمد در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام است و این کار توسط آن مجموعه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امشب نیز جلسه تصمیم‌گیری برای عرضه گوشت منجمد؛ هم سنگین و هم سبک (گوسفند) داریم که پس از تصویب در کارگروه تنظیم بازار آن را اعلام خواهیم کرد.

مقام ارشد وزارت خاطرنشان کرد: در حال حاضر به‌ اندازه کفایت گوشت قرمز و مرغ در اختیار داریم و امیدواریم با تدبیری که در حال انجام است بحث نوسان بازار را کنترل کنیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت اتحادیه‌ها، افزود: امروز جلسه‌ای با اتحادیه‌های این حوزه داشتیم تا با کمک آن‌ها از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و آرامش برای بخش گوشت قرمز در بازار ایجاد شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که با سوداگری در بخشی از حوزه محصولات کشاورزی مواجه هستیم، گفت: به‌طور مثال در بحث گوشت و برنج ایرانی این سوداگری مشهود است.

به گفته وی، حوزه غذا مانند حوزه صنعت نیست و تولید محصولات کشاورزی و دامی حوزه زمان‌بری است و برنامه ۸ ماه تا ۱۰ ماهه زمان لازم دارد.

ساداتی‌نژاد با بیان این که برنامه‌ریزی‌هایی که در دولت سیزدهم انجام شده در سال ۱۴۰۱ عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: براساس این برنامه‌ها کمبودی نخواهیم داشت زیرا برنامه‌ریزی بر اساس میزان نیاز است و کمبود با واردات و بیش‌بود محصولات با صادرات جبران خواهد شد.

به گفته وی، در ابتدای دولت براساس برنامه‌ریزی‌های قبل در بازار حرکت می‌کنیم؛ البته سوداگری در این‌ بین وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر این که سوداگران با کمک بخشی در فضای مجازی استرس و التهاب در بازار ایجاد می‌کنند، گفت: تولیدکننده باید با کمک مصرف‌کننده تو دهنی به سوداگر و واسطه بزند و اولین کسانی که جواب نه به سوداگران می‌دهند خود مصرف‌کنندگان هستند.

وی ادامه داد: در فضای مجازی اعداد و رقم‌های معرفی می شود که عدد و رقم اعلام ‌شده مربوط به یک مکان خاص یا یک محصول با یک نوع بسته‌بندی خاص است؛ لذا زمانی که آن را به‌ عنوان قیمت وارد بازار می‌کنند هدفشان تغییر رفتار مصرف‌کننده است تا استرس به مصرف‌کننده بدهند و او وارد بازار شود، هر چه التهاب و استرس بالا باشد به تقاضا دامن زده می‌شود و افزایش قیمت را در پی خواهد داشت.

ساداتی‌نژاد با بیان این که کمبودی در زمینه برنج، گوشت و سیب‌زمینی نداریم، اظهار داشت: مشاهده کردید که بازار سیب‌زمینی با نگاه و آرامش مردم رو به پایین است. در بحث برنج نیز کمبود برنج در کشور نداریم و در همین زمان تنها ۴۳۰ هزار تن برنج خارجی در شرکت بازرگانی دولتی موجود است.

به گفته وی، واردات برنج هم انجام خواهد شد و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی، نوسان بازار برنج را عدم رقابتی بودن برنج تولید داخلی عنوان کرد و افزود: چون برنج ایرانی رقیبی ندارد و نمی‌توان آن را وارد کرد و چون خرید از کشاورز انجام‌ شده و برنج ایرانی در حال حاضر در دست افراد خاصی است امکان دارد آنان وارد سوداگری بشوند.

وی درباره احتکارکاران گفت: با برنامه‌ریزی‌ انجام شده، تعزیرات کار خود را شروع کرده و با احتکار کنندگان برخورد می‌کند و در استان‌های شمالی در خصوص انبارهای برنج حرکت کرده است. در خصوص گوشت هم مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌ها از جمله نظارت، بازرسی و تعزیرات در کنار مردم به‌ عنوان مصرف‌کننده اصلی سبب تنظیم بازار خواهند شد.

وی یادآور شد: تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی در تأمین بازار است که این کار به‌ صورت کامل انجام‌شده و دیگر این که در بازار با کمک اتحادیه ها و مردم ثبات بازار را حفظ کنیم.

ساداتی‌نژاد با بیان این که تا آخر هفته قیمت مرغ قطعه‌بندی اعلام خواهد شد، افزود: برای تولید مرغ چون از نهاده‌های یارانه‌ای استفاده می‌‌شود، قیمت آن جزو تنظیم بازار است لذا در بسته‌بندی برای آن حساسیت وجود دارد.

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=889