حمایت از صندوق‌های دامپروری و عشایری برای تامین نهاده دامداران/ محدودیتی در کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیمزارها در کشور نداریم

حمایت از صندوق‌های دامپروری و عشایری برای تامین نهاده دامداران/ محدودیتی در کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیمزارها در کشور نداریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کمک بلاعوض به صندوق‌های دامپروری و عشایر خواهیم کرد تا بتوانند نهاده‌های دامی مورد نیاز را به صورت اعتباری به دامداران روستایی و عشایری بدهند تا پس از پرواربندی و فصل زایش تسویه حساب کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به استان اردبیل، در جلسه شورای اداری شهرستان کوثر و در جمع تولیدکنندگان و کشاورزان این شهرستان‌ گفت: با دستور رئیس‌جمهور فاز دوم تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای دامداران و مرغداران را شروع خواهیم کرد و به صندوق‌های دامپروری و عشایر کمک بلاعوض خواهیم کرد تا بتوانند نهاده‌های دامی مورد نیاز را به صورت اعتباری به دامداران روستایی و عشایری بدهند تا پس از پرواربندی و فصل زایش تسویه حساب کنند.

وی با بیان این که شرمنده دامداران و مرغداران کشور هستیم، اذعان کرد: دامداران و مرغداران پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها شرایط سخت اقتصادی را تا به امروز تحمل کرده‌اند که ادامه دارد اما با غیرت پای تامین سفره مردم و پایداری تولید ایستاده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که خرید تضمیمی دام را انجام می‌دهیم، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به عشایری که می‌خواهند دام خود را نگهداری کنند به صورت امانی نهاده دامی می‌دهد تا پس از فصل سرما، یا دام را از عشایر خریداری می‌کند و یا پس از فروش دام توسط عشایر تسویه حساب خواهد کرد.

وی افزود: تمام تلاشمان را برای تامین امنیت غذایی کشور و پایداری تولید غذا خواهیم کرد.

ساداتی‌نژاد با بیان این که هیچ مشکلی در تامین کود در کشور نداریم، بیان کرد: قیمت کود تنها ۱۵ تا ۳۰ درصد نسبت به ۱۴۰۰ افزایش قیمت داشته است، اسفند سال گذشته قیمت کود از ۳۰۰ دلار به ۹۰۰ دلار افزایش یافته است و یک کیسه کود پتاس و یا فسفات یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که ما در الگوی کشت با قیمت ۵۰۰ هزار تومان به کشاورزان عرضه می‌کنیم و با تامین یارانه ۳۰ درصد از قیمت کود را کشاورز و ۷۰ درصد را دولت یارانه پرداخت خواهد کرد که این یارانه متناسب با الگوی کشت استانی خواهد بود.

وی با اشاره به تامین آرد برای کشاورزان افزود: افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم نشان دهنده توجه ویژه رئیس جمهور و دولت سیزدهم به بخش کشاورزی است؛ افزایش قیمت گندم کشاورزی را در همه زمینه‌ها اقتصادی می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص سنددار کردن اراضی کشاورزی گفت: تنها چهار درصد از اراضی کشاورزی کشور دارای سند بود، در ده ماهه دولت سیزدهم به ۱۰ درصد رسید و تا پایان سال ۱۴۰۲ رفع تداخلات تمام اراضی کشاورزی به نفع کشاورز به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: از هفته آینده تسهیلات ماشین آلات کشاورزی را شروع خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی استان اردبیل را قطب و لنگر امنیت غذایی و کشاورزی کشور برشمرد و گفت: در کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیمزارها هیچ محدودیتی در استان اردبیل نداریم.

وی در رابطه با احداث و بهره‌برداری از سدهای معیشتی در استان اردبیل نیز گفت: با کمک استانداری و به صورت مشارکتی احداث این سدها را شروع می‌کنیم تا کشاورزان از منابع آبی آن بهره‌مند شوند.

ساداتی‌نژاد شهرستان کوثر را نگین کشاورزی استان اردبیل برشمرد و عنوان کرد: حوزه باغدارای این شهرستان شرایط بسیار خوبی دارد و معاونت باغبانی ماموریت ویژه دارد هم بر روی ارقام و هم ماندگاری آن در منطقه اقدامات لازم را انجام دهند و تیم آموزش و ترویج به این منطقه اعزام خواهند شد.

وی با بیان این که درخت به در این منطقه بومی است و بازدهی پایینی دارد، ادامه داد: باید بر روی نوسازی باغات اقدام کنیم و یارانه نهال می‌دهیم تا پایه‌های پربازده نهال لیبل آبی به را که از نظر اقلیم و آب و هوا همخوانی دارد در منطقه کاشته شود.

مقام عالی وزارت در رابطه با صنایع تبدیلی و سردخانه در شهرستان کوثر گفت: آمادگی داریم در بحث گوجه و سردخانه از سرمایه‌گذاران با تسهیلات، واگذاری اراضی کشاورزی و مجوزها حمایت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پایاب سد کوثر گفت: به دلیل تاخیر در احداث شبکه‌های اصلی، ۳ هزار هکتار از اراضی پایاب در حالت انتظار باقی مانده بود که با سفر ریاست جمهوری و مصوبات آن سفر، احداث شبکه‌های اصلی شروع شده و پایاب سد را که ۱۸۰ میلیارد تومان مصوبه سفر است به زودی آغاز خواهیم کرد که باعث افزایش تولید و اشتغال در منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق قانون کشاورزان پروانه چرای دام را هم می‌توانند به عنوان وثیقه بگذارند و در اعطای تسهیلات به کشاورزان دریغ نکنید. چک برگشتی، معوقه و … مانع تسهیلات نخواهد بود و دامدارکارت هم محدودیت نهاده دامی نخواهد داشت و می‌توانند امورات کشاورزی را هم با آن بگذرانند.

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=15945