پیش‌بینی تولید ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور سه میلیون تن است، گفت: پیش‌بینی تولید امسال این فرآورده گوشتی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور است که تا پایان سال ۱۰۰ درصد آن محقق می‌شود

به گزارش روابط عمومی شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، حسین دماوندی‌نژاد در حاشیه نشست مدیران طیور سازمان‌های جهادکشاورزی کشور در تبریز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: تامین کامل بازار گوشت مرغ کشور تاکنون تحقق یافته است و ۱۰۰ هزار تن نیز تا پایان سال صادرات خواهیم داشت.

وی همچنین اعلام کرد: ۱.۲ میلیون تن تولید تخم‌مرغ در سال جاری پیش‌بینی شده است که علاوه بر تامین آن ۸۰ هزار تن دیگر صادرات خواهیم داشت.

این مقام مسوول یادآور شد: مداخلات موجب فراز و فرود شده است اما باید به این منطق که نظام، نظام عرضه و تقاضا است توجه شود حتی علاوه بر تامین کامل نیازهای داخلی طیور می‌توانیم به نیاز تا ۱۰ میلیون جمعیت پیرامونی کشور پاسخ دهیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: حمایت از تولید موجب حفظ آرامش بازار می‌شود.

دماوندی‌نژاد همچنین با اشاره به گذشت حدود ۹ ماه از اجرای طرح بزرگ اصلاح ساختار اقتصادی به خصوص در بخش کشاورزی و بخش طیور کشور، گفت: در آغاز با توجه به عظمت این طرح نگرانی‌هایی وجود داشت اما با تلاش وزارت جهادکشاورزی موضوع مدیریت شد و اکنون تولید و ذخیره‌سازی گوشت مرغ، تخم‌مرغ و سایر فرآورده‌ها و محصولات کشاورزی شرایط مناسبی است.

وی ادامه داد: مقرر بود در اجرای این طرح ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در اختیار این بخش قرار گیرد که بخشی از آن دریافت شده و امیدواریم بخش باقی مانده نیز به موقع در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: البته در دریافت تسهیلات بانکی برای بهسازی و نوسازی مرغداری‌ها، گاوداری‌ها و اماکن تولیدی یک مقدار عقب ماندگی داریم که بر این اساس در سال آینده در برنامه هفتم توسعه برای ارتقای سطح تسهیلات عزم جدی داریم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، در همایش مدیران طیور کشور در تبریز با بیان این که اصلاح ساختار اقتصادی در بخش دام و طیور وسیع و در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است، گفت: عملکرد خوب آذربایجان شرقی در عرصه تولید در این حوزه باعث آرامش بازار استان شده است.

وی افزود: در روند اجرای این طرح، فراز و فرودهای زیادی را شاهد بودیم اما آنچه مهم هست این است که بخش ما با همه عمق استراتژیکی که این اقدام اقتصادی بر روی این بخش وارد کرده اما همچنان به دلیل پویایی و زنده بودن بخش، اثرات این جراحی عمیق و سنگین رفته‌رفته به لطف خدا کمتر و کمتر می‌شود.

این مقام مسوول ادامه داد: انتظار می‌رود بخش طیور به ازای انتظاراتی ما از اجرای طرح‌ها بتواند در مدل جدید اقتصادی با رویکردهایی که مبتنی بر اجرای این طرح است، تولید را همچنان با قدرت و با وسعت در پهنه جغرافیایی کشور عزیزمان به منصه ظهور برساند و نظام عرضه و تقاضا همچنان بتواند در این بخش از یک پایداری و پویایی برخوردار باشد.

دماوندی‌نژاد مداخلات در بازار را یکی از عوامل مهم در نوسان قیمت‌ها در بازار طیور دانست و اضافه کرد: نظام بازار، نظام عرضه و تقاضا است و امروز صنعت طیور در کشور به قدر کفایت وسعت گرفته و دانشمند و متخصص در این حوزه تربیت شده است که در دو حوزه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به این جایگاه رسیده که ضمن رفع نیاز جمعیت ۹۵ میلیونی کشور، اگر اختلالی در عملکرد آن ایجاد نکنیم می‌تواند نیاز ۱۰ میلیون جمعیت پیرامونی جغرافیایی کشور را نیز پاسخ دهد.

وی با بیان این که در بخش تخم‌مرغ یکی از بهترین سال‌ها در امور دام کشور را داشتیم که این نتیجه یک کار خوب هوشمندانه، رویکرد صحیح و تعریف استراتژی مشخص است، افزود: سال گذشته حدود ۲۴۰ هزار تن تخم‌مرغ وارد کشور شد اما امسال با یک مدل خوب ما در کنار رفع نیاز داخلی، موفق به صادرات نیز شدیم اما با مداخله بازیگران اختلالاتی در بازار تخم‌مرغ ایجاد شد.

دسترسی آسان به این صفحه
چاپ
پست الکترونیک

لینک کوتاه مطلب

https://iranslal.com/?p=16036